Zapora na rzece Eder

dnia

Zapora na zalewie Edersee znajduje się w okolicy miejscowości Waldeck/Hesja/Niemcy. Zbudowana w latach 1908 – 1914 z kamienno – betonowych bloków. Zapora o szerokości 400 metrów oraz wysokości 44 metrów. Jest jedną z największych zapór wodnych w Europie.

W nocy z 16 na 17 maja 1943 podczas zaplanowanej akcji pod kryptonimem Chastise, 617 Dywizjon Bombowy RAF-u (od tego czasu nazwany Dambusters) dokonał nalotów na niemieckie zapory Möhne, Sorpe, Eder znajdujące się na rzekach w zagłębiu Ruhry. Do bombardowania użyto specjalnie w tym celu skonstruowanych „skaczących bomb”, które zostały zbudowane przez brytyjskiego inżyniera Barnesa Wallisa i jego zespół z zakładów Vickersa. Przerwanie niemieckich tam wyrządziło spore straty (największe na zaporze Möhne), woda zalała ogromny obszar w zachodniej części Zagłębia Ruhry, uszkodziła fabryki, domy mieszkalne, pozrywała mosty, linie drogowe i kolejowe. Łącznie zginęło około dwóch tysięcy ludzi, z czego większość stanowili robotnicy przymusowi.

Brytyjczycy rajd na niemieckie zapory uznali za wielki sukces zarazem podnosząc swoje morale. Jednakże ku ich zdziwieniu Niemcy w bardzo krótkim czasie odbudowali zniszczoną infrastrukturę, osuszyli zalane tereny i wznowili do pracy zakłady przemysłowe. Dla brytyjczyków i aliantów akcja ta miała przede wszystkim znaczenie propagandowe po wielu porażkach jakich doznali w minionych latach.

Jedną ze zniszczonych podczas tej operacji zapór, którą miałem okazje odwiedzić była tama znajdująca się na rzece Eder. Miejsce naprawdę ciekawe pod względem historyczny a także krajobrazowym. Spokojnie można powiedzieć, iż obiekt jest ogromnej wielkości, budzi respekt małego człowieczka przechadzającego się po nim. Będąc w tych okolicach warto wykupić rejs statkiem wycieczkowym po wodach Edersee. Punktem obowiązkowym dla miłośników historii / militariów jest prywatne muzeum którego szefem jest przemiły i niesamowicie gadatliwy Oliver Köhler. W Sperrmauer Museum Edersee można nie tylko zobaczyć archiwalne zdjęcia ze zniszczenia zapory wodnej, znajduje się tam również wiele cennych i dobrze zachowanych eksponatów pamiętających tamte czasy. Na szczególną uwagę zasługuje makieta przerwanej tamy oraz wykonane z niebywałą precyzją i dokładnością przez Oliviera modele samolotów, w tym samolotu Lancaster w raz z podwieszona „skaczącą bombą” który w maju 1943 roku dokonał zniszczenia zapory. Ja ze swojej strony polecam odwiedzenie tego, jakże ciekawego miejsca.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s