Kolberg Flugplatz / Багич… czyli historia lotniska w Bagiczu

Planując wakacyjny wyjazd do Mrzeżyna na zasłużony odpoczynek postanowiłem, tradycyjnie jak to już u mnie bywa odwiedzić jakieś miejsca związane z historią II wojny światowej. Za cel obrałem sobie odwiedzenie dwóch takich obiektów. Jeden w okolicach Kołobrzegu, drugi poza granicami naszego kraju, lecz o tym napiszę w kolejnym poście.

Tak więc korzystając ze słonecznej pogody i wolnego czasu pojechałem do miejscowości Bagicz by zobaczyć pozostałości osławionego niemiecko / sowieckiego lotniska. Do lotniska dotarłem bez większych problemów, co prawda tablice ostrzegawcze „Teren prywatny” nieco mnie zaniepokoiły, jednak dość odważnie wdarłem się od strony dawnych zabudowań koszarowych aktualnie osiedla mieszkaniowego Podczele na teren byłej bazy lotniczej. Jednak po przejechaniu kilkudziesięciu metrów zobaczyłem drogę prowadzącą do Aeroklubu Bałtyckiego a więc spokojnie… Dopiero kolejna tabliczka z napisem „Wejście na teren lotniska tylko za zgoda właściciela” Uspokoiła mnie. Zapytałem chłopka, który spokojnie sobie siedział przy jednym ze schronohangarów czy mogę… a jasne, że może Pan. No i jakże mi się miska ucieszyła, auto zaparkowałem z boczku, by nikomu nie przeszkadzało, aparat w rękę i w drogę, oczywiście z buta… co zobaczyłem, to mogę przekazać w zamieszczonych poniżej zdjęciach, co poczułem będąc w tym miejscu… tego niestety nie da się przekazać…













Historia lotniska sięga roku 1935 kiedy to w miejscu dawnej wsi rybackiej Bodenhagen rozpoczęto budowę Kolberg Flugplatz. Od roku 1938 w Bagiczu stacjonował osławiony 152. pułk bombowy „Hindenburg”, który latem 1939 roku przeformowano w 1. pułk szturmowy „Hindenburg”. Lotnisko służyło jako baza dla lotnictwa bombowego, najpierw dla samolotów nurkujących Junkers Ju 87 Stuka, a później dla samolotów bombowych Junkers Ju 86. Niemcy ewakuowali lotnisko w marcu 1945 roku wraz z nadejściem frontu i oblężeniem Kołobrzegu.

Od marca 1945 teren lotniska Багич znalazł się w rękach Armii Radzieckiej. Pierwszą jednostką, która zajęła lotnisko wiosną 1945 roku był 51. lotniczy pułk torpedowy Floty ZSRS, wyposażony w słynne amerykańskie „Bostony” – bombowce Douglas A-20, przerobione na potrzeby armii radzieckiej. W późniejszym okresie na lotnisku stacjonował także 159. „Noworosyjski” pułk lotnictwa myśliwskiego, 871. „Pomerański” pułk lotnictwa myśliwskiego, 314. eskadra śmigłowców i 55. „Sewastopolski” pułk śmigłowców. Na początku lat 90-ych XX wieku, kiedy bazę w Bagiczu opuszczały radzieckie jednostki, większość militarnych urządzeń została zdemontowana, skradziona lub sprzedana na złom. Ostatni żołnierze rosyjscy wyjechali z Bagicza na wiosnę 1992 roku.

Informacje na temat historii lotniska w Bagiczu zostały zaczerpnięte ze strony Festung Kolberg oraz na podstawie artykułu, którego autorem jest Pan Mikołaj Falkowski. Dla chętnych, gorąco polecam zapoznanie się z w/w stronami. Nie ukrywam, iż historia tego miejsca jest wielce ciekawa.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s